RSS

Saturday, March 19, 2011

Ubi Kemili


 Biasa makan tak ubi nie? kepada sesiapa yang tak tau nie I nak bagi tau..ubi ni kat belah utara dipanggil ubi kemili dan ada juga yang panggil ubi keling..kebetulan pergi kuala nerang ada hal sikit singgah dekat pekan nat (pekan sehari)..kebetulan lama dah duk mengidam nak makan ubi ni..cuma tak berkesempatan untuk membeli nye..so kebetulan nampak terus kidnap je la..tak tunggu lagi, sebab kali ni agak besar dan montok2..
ubi ni sedap untuk dibuat gulai ataupun masak lemak dicampur dengan benda2 lain...tetapi yang paling nostalgia sekali ialah apabila direbus dan cicah bersama-sama dengan kelapa (nyoq) + gula dan sedikit garam..teringat masa zaman kecik-kecik dulu..mak I memang suka rebus ubi ni makan dengan kelapa parut.

Pokok ubi kemili / ubi keling
  Ok ni hasil dari carian kat pok cik google..sebelum ni tak pernah tengok pun pokok nye..

 Cantikkan pokok dia!!!..teringin nak tanam sendiri tapi selalunya kalau tanam pokok hidup sat je pas tu mati..tangan panas hehehehe..

Tu dia nie la yang nostalgia nieh!!..memang terangkat la (mak mertua lalu pun tak  nampak nieh!!) ..petang tadi satu family duk ngadap benda ni..termasuk la mak dan ayah..I..jiran sebelah pun tumpang sekaki (kebetulan duk sebelah menyebelah dengan kakak)...so apa-apa buat pun mesti kongsi bersama la kan!!!..baru meriah hidup ini 

Adoi!!..part nie la yang paling tak boleh nak lupa..masuk ke mulut gebus sekali!!..

Ubi keling

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ubi Keling
Ubi Keling.jpg
Pengelasan saintifik
Alam: Hidupan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Magnoliopsida
Order: Lamiales
Keluarga: Lamiaceae
Genus: Plectranthus
Spesies: P. rotundifolius
Nama binomial
Plectranthus rotundifolius
Ubi keling merujuk kepada sejenis ubi yang kecil dan berkulit hitam. Nama saintifiknya adalah Plectranthus rotundifolius (Poiret) Sprengel. Di Indonesia, ia juga dikenali sebagai kentang Jawa atau kentang Ireng. Ubi ini boleh dimakan selepas direbus.



No comments:

Post a Comment