RSS

Saturday, July 21, 2012

Bunga Telang Untuk Nasi Kerabu

Bunga Telang (Clitoria Ternatea)

Pokok Telang atau Pokok Kacang Telang merupakan sejenis pokok kekacang yang mempunyai bunga bewarna ungu terang. Bunganya digunakan secara tradisional sebagai pewarna makanan, seperti nasi kerabu,tetapi kini amat jarang atau hampir tidak lagi digunakan kerana sukar mengutip dalam jumlah yang mencukupi untuk digunakan.-Wikipedia

Suka sangat tengok bunga nie. Hari tu ada tanam dekat rumah, kawan kat Pahang bagi , tetapi baru je berbunga sekuntum dah mati, mungkin tanam dalam pasu kot tu yang dia susah nak hidup, ataupun derhaka kat tuan yang hantar kot. Apa yang saya paham tentang bunga ini ialah sejenis pokok nadir, pokok bunga telang menghasilkan bunga bewarna biru dengan bahagian tengah bewarna putih.  Bahagian bunga digunakan sebagai pewarna makanan misalnya warna nasi kerabu, kuih ketan atau pulut tai tai, atau sebagai pewarna sirap biru yang dikenali sebagai "nam dok anchan".  Bahagian akar pokok ini direbus untuk dijadikan ubat penenang atau antistress. Baru-baru ni bila ternampak je pokok ni kat sekolah, memang teruja habis la...sebab memang duk tengah mencari..bila ambik je terus la buat nasi kerabu tu..nanti saya akan post tentang nasi kerabu tu..pic adadah  tapi resepi je belum adjust lagi sebab hari tu ambik dekat banyak jenis blog ..untuk nasi blog lain dan untuk solok pulak kat tempat lain..itu la yang kena kumpul tu...nanti ye kita tengok sama-sama.jom kita tengok pokonya yang subur dan mekar setaman tu...

close up

memang tersangat la subur nye

Pondok yang ada kat dalam taman tu

kalau nak tengok resepi nasi kerabu boleh tengok kat sini

2 comments:

Zulkifli Razali said...

Hi, ada jual tak bunga telang ni. Berapa ringgit sekilo bunga telang kering.

Zulkifli Razali said...

Hi, ada jual tak bunga telang ni. Berapa ringgit sekilo bunga telang kering.

Post a Comment